неділю, 15 вересня 2013 р.

Учбова програма для студії образотворчого мистецтва


 Автор – Попович Ірина Василівна, викладач Образотворчого мистецтва з елементами історії мистецтва, Декоративно-прикладного мистецтва та дизайну.
Громадська організація
«Центр культури, творчості та дозвілля вчителів».
Народна студія образотворчого мистецтва.
Навчально-виховна программа основного навчального рівня
(На основі Навчально-виховної програми  Остапенко П.В.)

Пояснювальна записка
Значне місце у формуванні особистості дитини займає мистецтво, здатне розвивати почуття прекрасного, формувати високі естетичні смаки, вміння розуміти і оцінювати твори мистецтва, пам’ятки історії і архітектури, красу, багатство природи.
Образотворче мистецтво -  важливий засіб морального, естетичного виховання дітей, формування художньої культури, загальнолюдських, національних цінностей, гармонійного розвитку особистості.

Мета програми – вивчення основ образотворчого мистецтва, формування в студентів мистецьких умінь та компетентностей, здатності до художньо – творчої самореалізації.

Основні завдання програми:
Навчальні:  формування у дітей системи естетичних цінностей, уявлень про сутність, види та жанри образотворчого мистецтва, особливості художньо-образної мови, засвоєння основних  художніх прийомів і закономірностей та відповідної термінології.
Розвивальні:  розвиток асоціативно-образного мислення та просторової уяви, пам’яті, фантазії, художнього смаку і творчих здібностей.
Виховні: виховання інтересу, готовності і здатності до творчої діяльності, бажання створювати художні образи, виховання духовних, моральних цінностей, орієнтирів у сфері образотворчого мистецтва, історії мистецтва, національно-патріотичних цінностей, активної життєвої позиції.
Навчально-виховна програма зорієнтована на основний навчальний. Розподіл годин: перший рік навчання –
Головна мета основного навчального рівня – знайомство студентів з основними видами і жанрами візуального мистецтва, з історією образотворчого мистецтва, основними законами побудови художнього твору, формування навичок та умінь роботи з різними художніми матеріалами, користування виражальними засобами графіки, живопису, скульптури, декоративно-прикладного мистецтва, дизайну та інших видів мистецтва.
Поставлені мета і завдання реалізуються через роботу зі студійцями за наступними напрямками: графіка, живопис, основи дизайну, історія образотворчого мистецтва, екскурсійна діяльність, пленер.
Основні методи організації навчальної діяльності – словесні, наочні, практичні.
В ході навчально-виховного процесу реалізується методика диференційованого, індивідуального та проблемного навчання.
Для успішного виконання поставлених навчально-виховних завдань програмою передбачені  наступні види занять: колективні, групові, індивідуальні.
Форми проведення занять: бесіди, лекції, екскурсії, вікторини, ігри, подорожі, зустрічі, захисти та презентації творчих робіт, конкурси, майстер-класи, тематичні пленери, відеоперегляди, прослуховування музичних творів тощо.
Підсумковою формою занять на основному навчальному рівні є виставки-презентації творчих робіт, найкращі з яких отримають грамоти.
Авторство навчально-виховної програми полягає в поєднанні традиційних класичних підходів до навчання із запровадженням найбільш ефективних психолого-педагогічних прийомів, методик,  що базуються на сучасних досягненнях мистецької освіти, спрямованих на розвиток творчого потенціалу студійців,  асоціативного, образного та просторового мислення, уявлення, фантазії.
Навчально-виховна програми складена з урахуванням  курсу образотворчого мистецтва загальноосвітньої школи, досвіду навчально-виховного процесу Народної студії образотворчого мистецтва та кафедри дизайну ПНУ ім. В.Стефаника.


1.     Вступне заняття – (2 години).

Знайомство з студентами (гра «Снігова куля»). Вирішення організаційних питань. Правила техніки безпеки та правила поведінки в Студії.

Практичні завдання для виявлення рівня асоціативного образного мислення та початкових художніх умінь та навичок

 

2. Живопис-(   годин).

  • Живопис – вид образотворчого мистецтва ( години).
  • Матеріали та інструменти художника ( години).
  • Колір, його природа та основні характеристики ( годин).
  • Зображення оточуючого світу засобами живопису ( год.)
Живопис – вид образотворчого мистецтва-( години).
Поняття живопису. Наскельні зображення первісної людини. Давньоруська ікона. Живопис епохи Відродження. Види живопису: монументальний, станковий, декоративний,  мініатюра. Жанри живопису: пейзаж, натюрморт, портрет.
Практичні завдання. Знайомство та оволодіння технікою «Акватипія».

Матеріали та інструменти художника-(2 години).
Матеріали та інструменти художника: фарби, пензлі, папір, картон, полотно. Види фарб: олійна, темперна, акварель, гуаш. Властивості різних видів фарб. Прийоми роботи з палітрою.
Практичні завдання. Оволодіння технікою роботи  аквареллю та гуашшю.

Колір, його природа та основні характеристики-( годин).
Поняття  про колір. Кольоровий спектр. Теплі та холодні кольори.
Кольорове коло. Основні та похідні кольори. Вплив кольору на людину.
Практичні завдання. Вправи на змішування кольорів. Виконання кольорового кола. Теми: “Палітра  зими, весни, літа, осені”, „Веселі та сумні плями”, «Веселі клоуни», «Море».

Зображення оточуючого світу засобами живопису-( годин).
Мова натюрморту. Передача об’єму і кольорових відношень предметів. Взаємозв’язок предметів в тематичному натюрморті. Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва. Види пейзажу. Повітряна і лінійна перспективи в пейзажі. Колорит. Передача настрою, стану природи в пейзажі.
Особливості зображення тварин та людей  засобами живопису.
Практичні завдання. Малювання натюрморту з 2-3 предметів. Виконання  натюрморту на тему „Пора року”. Малювання пейзажу з натури. Осінній пейзаж з деревами. Малювання пейзажу за уявою „Захід сонця”, „Вечір над селом”. Малювання тварини та птаха з натури. Виконання тематичної композиції „Я гуляю з собакою ”.

 

3. Композиція - (  годин).

  • Поняття про композицію (2 години).
  • Основні закони композиції ( годин).
  • Засоби композиції ( годин).
  • Декоративна та станкова композиція ( годин).
Поняття про композицію - (2 години).
Поняття про композицію. Картина. Художній образ.
Практичні завдання. Замальовки композиційних схем.

Основні закони композиції - ( годин).
Композиційний центр. Статика та динаміка в композиції. Композиційна рівновага. Поняття ритму. Ритм в природі та образотворчому мистецтві.
Практичні завдання. Композиції на тему: „Чернівці – найкраще місто на Землі (до Дня міста), „Літній дощ”, „Мої улюблені тварини”, „Вітер”, „Буря”.  Пейзажі: „Сонячний день”, „Похмурий день”. Декоративна композиція „Квіти”. Декоративний натюрморт.

Засоби композиції - ( годин).
Поняття про контраст. Світловий та кольоровий контрасти. Поняття про нюанси, їх отримання при використанні акварельних та гуашевих фарб. Техніка відмивки аквареллю. Передача нюансових переходів кольору. Поняття про симетрію та асиметрію. Симетрія в природі.
Практичні завдання. Створення декоративної композиції на основі кольорового контрасту: „Квіти”, „Комахи”, „Риби”, „Птахи”. Виконання  асиметричної декоративної композиції з плям на папері за уявою. Малювання  стрічкового орнаменту на основі природних мотивів (метелики, жуки, та ін.).

Декоративна та станкова композиція - ( годин).
Види  композиції: декоративна, станкова. Замкнена і відкрита  композиція. Організація елементів композиції в колі, квадраті, прямокутнику. Специфіка реалістичного і декоративного вирішення твору. Стилізація природних форм. Петриківський розпис, елементи петриківського розпису. Творчість М.Приймаченко. Знайомство з творчістю К.Білокур. Вивчення розпису російських майстрів: Жостова, Гжелі. Знайомство з творчістю майстрів українського народного декоративно-прикладного мистецтва.
Практичні завдання. Створення декоративної композиції в прямокутнику, квадраті, колі та овалі. Декоративний розпис за народними мотивами: „Моя Батьківщина”, „Жива Україна”, „Бабусин сад”, „Квіти України”.

 

4. Графіка - ( годин). 

  • Види та жанри графіки (      години).
  • Малюнок – основа класичного мистецтва (     години).
  • Предмети та їх форми. Подібність форм (6 годин).
  • Поняття тону (     години).
  • Малювання з натури. Перспектива предметів ( години).
  • Анімалістичний жанр в образотворчому мистецтві ( години).
  • Книжкова графіка (     годин).
Види та жанри графіки - (     години).
Виникнення графіки. Походження терміну. Види графіки: станкова, книжкова, промислова, плакатна, комп’ютерна. Жанри графіки: портрет, пейзаж, натюрморт, побутовий, анімалістичний, історичний, батальний.
Практичні завдання. Ілюстрація до улюбленої казки.

Малюнок – основа класичного мистецтва - ( години).
Історія виникнення малюнку. Мистецтво Стародавнього Єгипту, Стародавньої  Греції, Давнього Риму, Середньовіччя, малюнки українських та російських художників 18-20 ст., сучасних художників України. Види малюнку: силуетний, лінійний, тоновий. Мова графіки: лінія, штрих, пляма, тон. Графічні матеріали: олівець, вугілля, туш, сангіна. Можливості графічних матеріалів. Знайомство з творами видатних  художників-графіків.

Практичні завдання. Вправи: “пластична лінія”, “акватипія”. Теми: “Зимове дерево”, “Улюблена тварина”, “Морський пейзаж”. Вправи одним кольором акварелі. Малювання випадкових плям і перетворення їх в образи.

Предмети та їх форми . Подібність форм - ( годин).
Геометричні фігури та тіла. Геометричні тіла: куб, куля, циліндр, конус, піраміда. Процес  формотворення. Основні закони  перспективи. Теорія світлотіні.
Практичні завдання. Малювання плоских предметів. Малювання об’ємних предметів з використанням  законів перспективи та світлотіні. Теми: “Веселі чоловічки”, “Фантастичний будинок”, “Міський пейзаж”.

Поняття тону - ( години).
Поняття тону. Тональна розтяжка. Співвідношення світлого і темного тону. Поняття тонального контрасту.
Практичні завдання. Малювання  предметів нескладної форми  на основі тонових співвідношень.

Малювання з натури. Перспектива предметів - ( години).
Розташування світлотіні на  формах. Секрети зображення об’єму. Види світла, вплив світла на передачу об’єму  предметів.
Практичні завдання. Малювання  предметів нескладної об’ємної форми з урахуванням  полисків, світла, напівтіні, тіні, падаючої тіні при штучному освітленні. Малювання натюрморту з 2-3 предметів.

Анімалістичний жанр в образотворчому мистецтві - (  години).
Анімалістичний жанр. Знайомство з роботами  художників-анімалістів.
Схематична  будова тіла птахів та тварин. Передача руху фігури тварини.
Практичні завдання. Графічне виконання  опудала птаха та тварини з натури. Малювання тварини та птаха, що рухається.

Книжкова графіка - ( годин).
Елементи книги: суперобкладинка, обкладинка, форзац, титул, корінець. Робота художника-ілюстратора. Види ілюстрацій. Послідовність роботи над ілюстрацією книги. Знайомство з роботами  видатних художників-графіків: В.Фаворський, В.Кас’ян, С.Кібрік тощо.
Практичні завдання. Ілюстрація до улюбленої книги.

 

5. Дизайн ( годин)

Дизан листівок  - ( годин) .
Історія листівок.  Види та призначення. Особливості дизайну листівок. Цікаві факти про листівки.  Кардмейкінг, скрапбукінг, квілінг.
Практичні завдання. Листівки до Дня учителя. Листівки до Дня міста. Листівки до Дня народження (техніка квілінг). Новорічні та різдвяні листівки. Листівки до Дня Св. Валентина. Листівки до 8 березня. Весільні листівки. Листівки в честь хрестин.

Флористика - ( годин) .
Флористика . Символічне значення квітів. Значення декоративних квітів в українських обрядах. Використання штучних квітів в декоративно-прикладному мистецтві та дизайні.
Практичні завдання. Паперові квіти. Квіти з тканини. Квіти зі стрічки. Букети з цукерок.

Орігами, паперова пластика - ( годин) .
Орігамі. Історія орігамі.
Практичні завдання. Журавлики. Квіти. Тварини. Вітряк.

Декупаж - ( годин) .
Декупаж. Історія. Специфіка техніки.
Практичні завдання. Панно. Дерев’яні заготовки.


6. Екскурсії-( годин).

 

7. Пленер-( годин).

 

8. Підсумкове заняття-(2 години).

Виставка- презентація творчих робіт студентів.


Основні вимоги до знань  та вмінь студентів.
Студенти повинні знати:
-прийоми та виражальні  засоби графіки;
-види, жанри живопису;
-види композиції та засоби композиції;
-напрямки і техніки дизайну та декорування;
-основні періоди історії мистецтва;
-видатних художників та їх картини;

Студенти повинні вміти:
-користуватися різноманітними графічними матеріалами;
-використовувати виразні та просторові можливості кольору;
-використовувати в практичній роботі основні правила, прийоми і засоби
композиції;
- використовувати різноманітні техніки дизайну та декоративно-прикладного мистецтва;
-вміти розрізняти види, жанри образотворчого мистецтва.



В процесі роботи програма буде трансформуватись і вдосконалюватись; розрахується приблизна кількість годин на кожну тему.

Немає коментарів:

Дописати коментар